F5B Logo
De verzameling tips op een rijtje:


Algemeen
Het grootste gevaar bij F5B toestellen is de propeller. Niet alleen je vinger weg bij de prop maar alles wat naast en voor de prop staat is in gevaar. Ga daarom altijd achter de prop staan bij het aansluiten van de accu aan de motor. Zorg dat er niemand direct voor of naast de prop staat.

Plaatje

Wat heeft een electrisch grasmaaiertje voor vermogen, 1000 watt? Daar wil je je hand ook niet instoppen. F5B heeft vermogens van 2000 tot 5500 watt. Hier nog een paar leer momenten;

http://www.airplanemaniac.com/english6..html
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1342569

Voorbereiding thuis voor een F5B wedstrijd
- Zorg voor een volle ontvanger accu
- Controleer regelmatig de prop op scheurtjes
- Controleer voor het vliegen of alle roeren werken zoals je verwacht
- Zonnebril en petje meenemen
- Thuis de prop. draairichting controleren. Als je iets veranderd aan je motor of regelaar (we hebben ook al gezien dat iemand een model wierp, de motor aangezet werd en het model terugkwam.)
- Het mannetje stekker van de Lipo afdoppen zodat je niet per ongeluk kortsluiting kan maken. Het is niet zo erg voor de Lipo maar je kunt er wel een stel goud stekkers mee omzeep helpen of je auto bekleding in de brand zetten.

Ook heel handig, probeer een vaste vliegmaat te vinden die je helpt tijdens de wedstrijd.
Die kan er ook voor zorgen dat je model uit staat als je je ontvanger inleest en voor de start je model aanzet en de werking controleert.
Ook is starten met een vaste vliegmaat een stuk ontspannender, je weet hoe hij gooit en hij weet wanneer je de motor aan wilt zetten.
In de zweeftaak is hij een 2e setje ogen die thermiek voor je kan zoeken maar ook landende modellen in de gaten kan houden.
Ben je nieuw, meld je voorafgaand aan de wedstrijd,. Tijdens de wedstrijd of invliegdagen zullen beginners zo nodig bijgestaan worden door ervaren vliegers. Idee is ook om ze als eerste of als laatste te laten vliegen zodat ze geen druk hebben.

Op het veld in de pits
- Bouw je model op in de pits, maar laat accu en motor ontkoppeld.
- Controleer of alle roeren werken zoals je verwacht
- Loop naar de aangewezen plek om accu en motor te koppelen
- Stuur toeschouwers voor je prop weg
- Koppel accu en motor als je aan de beurt bent om je model in te lezen

Lopen op het veld naar de start tent
- Bij 't dragen van je toestel altijd rekening houden dat de prop kan gaan draaien. Dus niet vlak naast je been houden bijvoorbeeld.

Model inlezen bij de start tent
- Het model eerst stevig vasthouden, dan pas je model pas uitschakelen om de 2e ontvanger in te lezen! Bij sommige programma's van de logger kan de motor aan gaan.
- Voor je de 2e ontvanger aan de computer hangt en inleest (vol gas geven) is het misschien een goed idee altijd even te kijken of je model wel echt uit staat. Dus raak er aan gewend even met de sticks te bewegen en naar het model te kijken voor je gas geeft.

Vliegen
- Controleer voor de start of alle roeren werken zoals je verwacht
- Niet starten in de richting van publiek/vliegers
- Bij hoge vermogens (>3kW) starten met half gas, of in een keer volgas maar dan pas aanschakelen als het model de hand van de werper verlaat
- Tijdens het vliegen ben je alleen bezig me je eigen toestel, wat er om je heen gebeurd dat houdt de helper wel in de gaten.
- Vlieg niet richting het publiek tijdens de wedstrijd. Bij het uitvallen van de besturing vervolgt het toestel (of onderdelen ervan) de ingezette richting!

Na het vliegen
- Een vliegtuig is pas veilig als de accu is afgekoppeld, vanaf het moment dat de accu wordt aangekoppeld tot dat hij is afgekoppeld moet je hem beschouwen als een wild paard dat jou of een ander elk moment een trap kan geven.
- Controleer of je boutjes van de propeller nog goed vast zitten. Soms trillen deze los. Controleer ook of je spinner nog goed vast zit.
- Ontkoppel je 2S ontvanger lipo altijd van je lineaire BEC tijdens na het vliegen. Want ook je uitgeschakelde lineaire BEC trekt je 2S lipo helemaal leeg.

F5B Techniek

Zorg, dat als je met limiter vliegt, je limiter ook echt de regelaar uitschakelt en niet inschakelt. De limiter geeft een bepaalde pulstijd af als de limiet bereikt is, dat is zo rond de 1000 uS en in de praktijk is dat gas dicht... als je het gaskanaal niet gereversed hebt! Dus, het gaskanaal mag niet gereversed zijn anders dan zet de limiter juist de motor aan als hij de limiet bereikt heeft. Dat betekent dus dat je model met volgas door de lucht raast tot je accu leeg is of de hele zooi uit elkaar ploft. We hebben dit gezien, gelukkig stond er een toppiloot aan de stuurknuppels maar die had de grootste moeite om het model nog veilig in de lucht te houden. Dat heeft zeker 20-30 seconden geduurd, tot de lipo zo plat als een dubbeltje was.
Limiter testen: Zet de limiter op 200 w/min, laat een helper het model goed vasthouden, zorg dat je zelf de accukabel los kan trekken in geval van nood. Ga achter de prop staan! Zet de motor met een paar korte bursts aan en na enkele seconden zal de motor niets meer doen omdat de limiter de regelaar uitgezet heeft. Mocht de motor toch aanslaan, meteen de accukabel lostrekken en uitzoeken wat het is. Vergeet, als alles goed werkt, niet de limiter weer op 1750 w/min te zetten (FAI model).


Over coaching
Coachen is de vlieger op alle mogelijke manieren helpen zodat deze zich kan concentreren op het vliegen.
Het is aan te raden eens een Eurotour of Belgische wedstrijd te bezoeken en dan te vragen of je achter de coach mag staan, dat is zeer leerzaam en je doet ideeen op die je kan gebruiken in jouw manier van vliegen of coachen.
Basisgereedschap is een stopwatch met tussentijden zodat je met de wedstrijd mee kan klokken.